Home | Nieuws | Uitrukken | Algemene informatie | Materieel | Links | Gastenboek | Contact | Vrijwilligers

Nieuwsarchief

Slotoefening 2011

Afgelopen dinsdag was de laatste oefenavond dit jaar van de Woubrugse brandweer. Oefenavonden worden gedraaid volgens een vast opgesteld oefenschema door Brandweer Hollands Midden. Er dienen oefenkaarten afgewerkt te worden zodat elke blusgroep wat betreft alle disciplines geoefend blijven. De scenario's van de verschillende oefeningen worden door de brandweercollega's zelf, ook volgens een opgesteld schema, uitgezet.

Onze doelstelling is daarbij zoveel mogelijk een scenario uit te zetten waarbij een standaard oefening de basis is maar dan net even gecompliceerder. Zo worden niet alleen de geldende protocollen en werktechnieken beoefend maar is het ook nodig om daarbij gebruik te maken van inzicht en creativiteit. Ook goed overleg en goede samenwerking zijn in dat geval ook onmisbaar. En immers is het in de realiteit ook niet zo dat je de situatie aantreft zoals een standaard oefenscenario is.

Zo ook deze laatste oefenavond. Er werd een ongeval uitgezet op het terrein van een van de brandweerlieden. Het was daar mogelijk een stukje openbare autoweg na te bootsen waar een aanrijding met meerdere gewonden had plaats gevonden. Een auto was op volle snelheid op zijn voorligger ingereden waarbij deze onder dat voertuig terecht kwam. Het voorste voertuig was door de klap op de trekker combinatie gebotst en er ontstond ook nog brand. In beide voertuigen zat een bestuurder en in het achterste voertuig ook een kindje op de achterbank.

Volgorde van prioriteit in dat geval is: eigen veiligheid (veiligstellen weggedeelte), verkennen, blussen brand, situatie stabiliseren, plan maken en bevrijding in overleg met ambulance. Erg belangrijk met de moderne auto's van nu is voor de brandweer eerst goed te verkennen op airbags of dat het een hybride voertuig betreft. Airbags kunnen bijvoorbeeld tijdens deze werkzaamheden nog activeren zodat hulpverleners en inzittende levensgevaarlijk gewond kunnen raken. Bij een hybride voertuig kunnen we te maken hebben met hoogspanningsgedeelten en bekabeling waar deze spanning doorheen voert. Na een korte verkenning bleek dat in dit geval de bestuurder van het voorste voertuig door een zogenaamde grijpredding uit zijn brandende auto gered kon worden. De bestuurder van de achterste auto zat bekneld waardoor bij deze auto met hydraulisch redgereedschap het portier verwijderd moest worden en een deel van de zijkant en het dak. Om dit voor slachtoffer en brandweer veilig uit te voeren moest het bovenste voertuig eerst verantwoord gestabiliseerd worden.

Al met al weer een hele uitdaging. Er is weer hard gewerkt en de oefening is met succes afgerond.

Woensdag 21 december 2011

Archief